Нещо, като нищо: Няма да намаляват заплатите на полицаи, ДАНС, ДАР, НСО

1248

Военни, лекари, учители, надзиратели в затворите и общинската администрация също са сред изключенията

Полицаите, военните, служителите на ДАНС, на НСО, на ДАР и на затворите, лекари, учители и общинската администрация няма да бъдат засегнати от обявеното от финансовия министър Гълъб Донев намаление на разходите за заплати и осигуровки с 10 процента.

Това е записано в публикуваните от Министерството на финансите указания за подготовка и предоставяне на проектобюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет (ПРБ) за 2026 г. и на актуализираните им бюджетни прогнози за периода 2027-2028 г.

Там пише, че намаляването с 10 на сто, считано от 1 септември 2026 г. (за 4 месеца за 2026 г. и целогодишно за периода 2027-2028 г.) на разходите за заплати и възнаграждения на персонала по трудови и служебни правоотношения и свързаните с тях задължителни осигурителни вноски от работодатели по бюджетите на ПРБ, е с изключение на:

– общините;

– лицата по чл. 69 от Кодекса за социално осигуряване – военнослужещите по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България;

– по Закона за Министерството на вътрешните работи;

– по Закона за Държавна агенция „Национална сигурност“;

– по Закона за Националната служба за охрана;

– по Закона за Държавна агенция „Разузнаване“;

– по Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража и др.;

– разпоредители с бюджет, прилагащи делегиран бюджет;

– разпоредители с бюджет – лечебни заведения по чл. 5 от Закона за лечебните заведения.

„Намаляваме с 10% разходите за заплати и свързаните с тях осигуровки по бюджетите от 1 септември тази година, без да се намаляват индивидуалните заплати на служителите и работниците в бюджетния сектор. Намаленията на разходите ще е за сметка на преглед на структурите и оптимизация на числеността на администрацията“, заяви вчера Донев, като не спомена за изключенията.

Въпреки ограниченията правителството запазва вече заложеното увеличение на възнагражденията в бюджетната сфера. „Предлагаме заплатите в бюджетната сфера да запазят 5-процентното увеличение, заложени в удължителния закон“, заяви още Донев.

Въпреки заявката си да не вдига данъци, правителството предложи максималният осигурителен доход да бъде увеличен от 1 август със 189 евро и да достигне 2300 евро. Освен това минималните осигурителни прагове трябва да нараснат с 5%, така че да се изравнят с минималната работна заплата.

В материала е използвана информация от Dir.bg